The Maker Store Amsterdam

Stories

Siem, Sanne & Georgia

Founders & eigenaars van The Maker Store: “Tachtig procent van onze merken komen uit Amsterdam”



“Een goed verhaal achter een merk is erg belangrijk voor ons. We houden van lokale merken en kleine ondernemers die net zijn begonnen. We geven de voorkeur aan Amsterdamse makers die duurzaamheid belangrijk vinden en natuurlijk houden we van producten die er goed uitzien.” Sanne, Siem en Georgia zijn de mensen achter The Maker Store.

 

Hoe zijn jullie begonnen?

Georgia: ‘We zijn begonnen met de Maker Market, aan het einde van de maand hier in De Hallen. Het concept is eigenlijk hetzelfde, alleen op de markt kunnen we een plekje bieden aan merken die net zijn begonnen. Daar hebben we geen voorraad voor nodig. Op een bepaald moment was de ruimte achter de markt beschikbaar en kregen we een permanente ruimte aangeboden met hetzelfde concept. Sinds ongeveer een jaar wordt dit The Maker Store genoemd (voorheen stond het bekend als de Local Goods Store) ‘.

Hoe is de rolverdeling?

Siem: ‘Ik run dagelijkse operaties, admin, al dat soort leuke dingen. Dus ik zorg ervoor dat alles goed verloopt. Of, ik probeer het tenminste. Ik maak ook deel uit van het Uncover Lab (de tattoo-winkel voor jouw spullen, waar je een lasergravure kunt ontwerpen op verschillende items, zoals een Moleskine of zelfs een laptop). Vervolgens beheert Sanne de producten in de winkel.

Sanne: ‘Ik houd contact met de makers. Ik vertel hen hoe hun product gaat of dat ze misschien aanpassingen moeten doen. En ten slotte organiseert Georgia de Maker Market. Daarnaast hebben we een team van verkoopassistenten, die vol passie de verhalen achter de verschillende merken vertellen.

 

Maker Market

Hoe vind je de juiste makers?

Sanne: ‘We hebben geluk gehad, want tegenwoordig komen de makers naar ons toe. Het verhaal achter een merk is erg belangrijk, evenals een focus op vakmanschap en duurzaamheid. We geven voorrang aan kleinere merken. De enige uitzondering is Tony Chocolonely, die groot is maar ook echt een Amsterdams product (Red: Tony Chocolonely is een chocoladebedrijf op basis van eerlijke lonen. Tony, de oprichter die zichzelf aanklaagde voor slavernij, toen hij erachter kwam dat de chocolade die hij produceerde gemaakt werd door gedwongen arbeid. Hij probeerde zichzelf te vervolgen, maar het rechtssysteem gaf hem hier geen mogelijkheid toe. Daarom startte hij zijn eigen chocolademerk waarbij transparantie en duurzaamheid voorop staan.) We werken heel nauw samen met onze makers. Een goed voorbeeld is het merk Monsak, een bedrijf in lederen tassen. Als een klant een ontwerp wil dat op dat moment niet beschikbaar is, bel ik Monsak gewoon om te vragen of ze een aanpassingen kunnen doen. Ze houden ook workshops dus soms sturen we onze klanten daarheen zodat ze hun eigen tas kunnen maken.

Zijn er producten waarvan jullie dachten dat het niet zou werken, maar die het eigenlijk heel goed deden?

Sanne: ‘We werken met een illustrator genaamd Eat Mielies. Ze maakt illustraties voor kaarten, t-shirts en mokken. Sommige ontwerpen zijn een beetje onfatsoenlijk en zelfs een beetje ordinair. Denk aan kaarten met teksten zoals zoals: ik hou van je penis. We wisten niet echt of dat zou werken. Omdat het toch een beetje raar is. Maar we zien de hele tijd mensen lachen in de hoek van de kaartstand. Wanneer ze de kaart komen afrekenen draaien ze deze soms om, zodat mensen niet zien wat ze precies kopen. Dat is toch grappig? Ook is het leuk om te zien dat sommige mensen eerst één smaak Tony Chocolonely kopen, om vervolgens terug te komen voor alle andere smaken. Ook lopen producten zoals cocktailijsjes of ginmayo hartstikke hard.

The Maker Store 2

Wat zorgt ervoor dat een product “werkt”?

‘Een goed ontwerp en een goed verhaal. En het moet iets origineels zijn dat je nog nooit hebt gezien. We adviseren onze makers daar ook over. Soms zien we dat met een nieuw ontwerp de verkopen echt stijgen. Daarom richten we ons op het geven van tips of het gebruik van hun netwerk. We willen echt dat onze makers het beste uit hun business halen. We kijken vaak of we ze kunnen helpen opschalen. Vanaf deze maand organiseren we de Makers Meetup, waar onze succesvolle makers anderen kunnen inspireren en leren over wat goed werkt.

Uncover Lab is ook een voorbeeld van een bedrijf dat goed werkt in de winkel. Je kunt binnen een paar minuten een ontwerp laserlassen en een leuk gesprek hebben met de ontwerper. We zijn onlangs ook begonnen met een borduurmachine. Je kunt je eigen kleding meenemen (of iets kopen in de winkel) en er een motief op borduren. We proberen het persoonlijk te maken.

Hoe is de sfeer in De Hallen?

Het is een bruisende plek vol met verschillende winkels en artiesten. Er is altijd iets aan de hand. Natuurlijk zijn er De Filmhallen, maar er zijn ook concerten en andere evenementen. En natuurlijk, The Maker Market. Je zult geen winkelketen of franchise in De Hallen tegenkomen. Het is gebaseerd op kleine en creatieve ondernemers en vakmanschap. Dit zijn allemaal dingen die we ook belangrijk vinden, dus we passen hier ontzettend goed.

Siem, Sanne & Georgia foto

THE MAKER STORE

Hannie Dankbaarpassage 39
themakerstore.nl